Blogginfo

Alla foton på den här bloggen tillhör mig om inte annat anges. Vill du använda någon bild el komma i kontakt med mig, maila till: amberger.foto@gmail.com

måndag 8 juli 2013

Svalungarna flyger ut.

I morse möttes jag av denna underbara syn, två Svalungar kikar ut över kanten på sitt nya Ampelbo.

Det har nu gått 7 dagar sedan vi ordade ett nytt bo åt dem. ( Se förra inlägget).
Föräldrarna har matat idogt hela tiden.


Första ungen ute.


 En förälder kollar om fler vill ut.


Fjärde och sista ungen ute för dagen.


Femte och sista ungen ute, en dag efter de andra.


Dagtid håller de till i samma björk som Flugsnapparna har sina ungar i.
Här har två Svalungar tagit skydd mot blåsten på taket.
Tidvis lite spännande. Flugsnapparna brydde sig inte om att Svalungarna var i närheten men de vuxna Svalorna jagade in och bort Flugsnapparna mellan varven.

Femte och minsta ungen på besök på altan dag 3. Kollar upp mot boet.
 Föräldrarna hämtar och så iväg ut igen.





12 kommentarer:

  1. Å så härligt att det gick bra :) Sååå fina de är!

    SvaraRadera
  2. Goa bilder och härlig läsning. Det där du skrev om i förra inlägget att föräldrarna inte verkade hitta sina ungar för att boet ramlat ner men att att de fann varandra i det nya boet på gamla stället ; det ska jag lägga på minnet.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  3. Tänk så bra att det gick bra ,vi har svalor här som flyger överallt också ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder på de fina ungarna o flugsnappare på samma bild inte illa !!

    SvaraRadera
  5. Grattis till räddningsaktionen! Dom tyckte kanske det nya huset var finare??+

    SvaraRadera
  6. En liten insats i det tysta som skänker stor glädje för många. Kul att ni lyckades.

    SvaraRadera
  7. Mitt hjärta svämmar över Monica!
    Ni gjorde en fantastisk insats, tänk on fler vore som ni...tusen tack och tusen tack även från svalorna skulle jag tro!?
    Underbart och fint fotat...toppen!!

    Varma sommarkramar till er...människor och svalor!

    SvaraRadera
  8. Hej Monica
    Så underbart att se att er fantastiska räddningsauktion gick så bra. Grattis, grattis så bra gjort!
    Ha en fin fortsättning på sommaren
    /Ingemar

    SvaraRadera
  9. Wow, sicken solskenshistoria ! Fantastiskt gjort av er. Grattis och känn er stolta!
    Fortsatt fin sommar !

    SvaraRadera
  10. Oj, så nära du kom här! Jättefina bilder på svalorna!
    Eloge till dig och maken som räddade de små! :)
    Jag satt och tittade på svalorna igår där de satt på gamla tv-antenner här i vårt villakvarter.
    Sen försökte jag fota dem när de verkade mata varandra i luften!? Det var omöjligt.
    Tack för din kommentar, Monica. Hur var det, hade du rötter i Skåne eller?
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Åhh så underbar räddningsinsats , detta inlägg fick mig glad , älskar just svalor då dom påminner mig om mitt smultronställe från barndomen . Kramar på dig // Anita

    SvaraRadera
  12. Åååh så härligt att få vara med om detta.Att få följa de små gullungarna ur holken och säga hej då och önska dom lycka till.En fin liten serie.
    //Kicki

    SvaraRadera